Czy suplementacja kolagenu poprawia zdrowie skóry?
Dieta Newsy Pod sliderem Profilaktyka

Czy suplementacja kolagenu poprawia zdrowie skóry?

Suplementy kolagenowe zyskują coraz większą popularność – głównie ze względu na panujące przekonanie, iż poprawiają one stan skóry, a także niosą ze sobą korzyści zdrowotne w postaci pozytywnego działania na kości oraz przyspieszania gojenia się ran. Rzeczywiście kolagen odgrywa bardzo istotną rolę w procesie leczenia – jednak czy suplementacja jest aż tak skuteczna?

Znaczenie kolagenu w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu

– Jeśli zwróci się uwagę na to, co blogerzy i osoby związane z rynkiem zdrowotnym publikują online, zauważyć można rosnący trend suplementacji kolagenu – powiedziała diatetyk Jessica Oosthuizen. – Czy to w postaci proszku, czy w płynie, dodaje się go do wszystkiego. Duże marki produkujące kosmetyki do pielęgnacji skóry również coraz częściej wychwalają naturalne właściwości kolagenu dodawanego do ich produktów.

Kolagen jest głównym białkiem strukturalnym, które pełni funkcję swoistego budulca dla kości, zębów, mięśni, ścięgien, więzadeł, skóry i wszystkich innych tkanek łącznych. Stanowi ważny składnik macierzy pozakomórkowej, dlatego odgrywa również kluczową rolę w procesie gojenia ran. To białko najliczniej występujące w ludzkim organizmie – jak podają eksperci z czasopisma naukowego „Leczenie Ran”, stanowi około 25–30% wszystkich białek organizmu człowieka. Każda makrocząsteczka kolagenu składa się z trzech spiralnie i lewoskrętnie zwiniętych dookoła siebie łańcuchów polipeptydowych, tworzących razem strukturę α-helisy. Jest on odpowiedzialny za utrzymanie integralności, wytrzymałości i struktury macierzy zewnątrzkomórkowej. Z punktu widzenia biologicznego jednak nie jest ono kompletne, co oznacza, że nie zawiera wystarczającej ilości wszystkich dziewięciu niezbędnych aminokwasów, których ciało człowieka potrzebuje.

Kolagen staje się komercyjny

– Obecnie dostępne produkty zawierające kolagen obejmują między innymi serum, kremy, proszki, tabletki i napoje. Co więcej, blogerzy dodają go również do koktajli, płatków śniadaniowych, wypieków, a także przyjmują w zastrzykach. Suplementy są zwykle reklamowane jako zawierające peptydy kolagenowe, co oznacza, że białko zostało podzielone na krótsze łańcuchy aminokwasów, ponieważ jest to łatwiejsze do trawienia – wyjaśnia dietetyk Jessica Oosthuizen w rozmowie z Health24.

Struktura pierwszorzędowa α-łańcuchów oraz struktura trzeciorzędowa, stabilizowana przez wiązania disiarczkowe, pozwalają na wyszczególnienie 29 typów kolagenu, które zostały wyizolowane i opisane. W tkankach najczęściej występuje kolagen typu I (stanowi około 90% wszystkich kolagenów w organizmie człowieka), a kolejno typu: II, III, IV, V, VI, VII, XI oraz XII. Istnieje więc wiele rodzajów kolagenu, które składają się z różnych peptydów, charakteryzujących się różnorodnymi strukturami i funkcjami. Ważne jest, aby wiedzieć, że obecnie istnieją minimalne dowody wskazujące na to, który typ może być najbardziej korzystny na zdrowia skóry.

Kolagen i jego wpływ na skórę

Nie ulega wątpliwości, że kolagen przyczynia się do jędrności i elastyczności naszej skóry. Wraz z wiekiem produkcja kolagenu zmniejsza się, co może powodować m.in. powstawanie zmarszczek oraz suchość skóry. Zakłada się, że po 25. roku życia rozkład kolagenu staje się intensywniejszy niż jego produkcja, co bezpośrednio prowadzi do pojawienia się oznak starzenia. Dodatkowe czynniki, które przyczyniają się do obniżenia poziomu kolagenu, obejmują m.in. palenie tytoniu, ekspozycję na słońce, a także dietę ubogą w składniki odżywcze, o wysokiej zawartości skrobi i cukrów. Działania te aktywują bowiem enzymy, które rozkładają włókna kolagenowe.

– Chociaż niektóre badania wykazały korzyści wynikające z przyjmowania suplementów kolagenowych, takie jak zwiększenie elastyczności skóry i wilgoci, okazało się, że były one niewiarygodne – powiedziała Jessica Oosthuizen. – Wynika to przede wszystkim z faktu, że badania, w których stwierdzono pozytywne działanie suplementów, były sponsorowane przez firmy wytwarzające tego rodzaju produkty.

Inne badania, o których wspomniała dietetyk, zostały wykonane in vitro przy wykorzystaniu niewielkich próbek – nie przeprowadzono ich jednak klinicznie. Z tego powodu trudno stwierdzić, czy przyjmowanie suplementów kolagenowych rzeczywiście poprawia zdrowie skóry. W bardzo niewielu badaniach oceniano korzyści kolagenu stosowanego w surowicy. Powodem wątpliwości jest to, że większość cząsteczek kolagenu jest zbyt duża, aby mogła zostać wchłonięta przez skórę.

Kolagen a zdrowie kości

W miarę starzenia się ludzkie ciało staje się coraz „sztywniejsze”, przez co mogą pojawiać się obrzęki stawów oraz stany zapalne. Kolagen odgrywa rolę w funkcjonowaniu tkanek łącznych, co sugeruje, że utrzymanie jego wysokiego poziomu jest niezbędne dla utrzymania mobilności i siły organizmu. Niektóre badania wykazały, że suplementacja kolagenu zmniejsza ból u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawów i reumatoidalnym zapaleniem stawów, chociaż dokładny mechanizm nie został jeszcze dokładnie poznany. Może to być jednak związane raczej ze zmniejszeniem stanu zapalnego, a nie ze wzrostem endogennego kolagenu.

W innych badaniach oceniano wpływ suplementacji kolagenu u sportowców i stwierdzono poprawę w zakresie bólu stawów. Jednak po raz kolejny badania te wykonano z wykorzystanie niewielkich rozmiarów próbek – z tego względu potrzebne są przyszłe badania, aby poprzeć istniejące dowody.

Czy warto przyjmować suplementy kolagenowe?

Obecnie naukowcy nie są w stanie jednoznacznie zakwalifikować suplementów zawierających kolagen jako korzystnych dla poprawy zdrowia skóry – część problemu polega na tym, że nie wiadomo na pewno, czy skóra jest w stanie wchłonąć kolagen znajdujący się w serum i kremach. Jeśli natomiast chodzi o kości, lekarze zalecają suplementację hydrolizowanego kolagenem w przypadku zdiagnozowania tendencji do urazów. W celu zachowania zdrowia kości powinno się również przyjąć holistyczne podejście, opierające się także na zdrowej diecie oraz regularnych ćwiczeniach.

Jak naturalnie zwiększyć ilość kolagenu w organizmie?

Optymalne odżywianie jest kluczowym czynnikiem pomagającym organizmowi produkować własny kolagen. Zasadniczo należy starać się jeść różnorodne, nieprzetworzone produkty spożywcze, bogate w białko, składniki odżywcze, witaminy i minerały, ze szczególnym uwzględnieniem wapnia, magnezu oraz witaminy D. Powinno się również stosować strategie wspomagające walkę ze stresem, unikać nadmiernego nasłonecznienia, np. w solarium, zrezygnować z wyrobów tytoniowych oraz zadbać o odpowiednią długość snu – zaleca dietetyk Jessica Oosthuizen.

Naturalnie wysoką zawartość kolagenu ma bulion kostny, na bazie którego przygotowywać można różnego rodzaju potrawy w celu odpowiedniej suplementacji. Warto również pamiętać o pokarmach, które zawierają dużą ilość aminokwasów, gdyż te wspomagają produkcję kolagenu w organizmie. Wśród nich wyróżnić można:

  • jajka,
  • drób,
  • wieprzowinę,
  • podroby,
  • ryby,
  • nabiał.

Biorąc pod uwagę, że istnieje wiele różnych rodzajów kolagenu, wskazane jest pozyskiwanie go z różnych źródeł. Niektóre składniki odżywcze, takie jak witamina C i antocyjanidyny, usprawniają produkcję i wchłanianie kolagenu. Znaleźć je można m.in. w czerwonej i zielonej papryce, w pomarańczach, grejpfrutach, brokułach, malinach, żurawinach, truskawkach, granatach, fasolach nerkowych, burakach oraz jagodach goji.

Źródło: health24.com / „Leczenie Ran”

Przeczytaj również: Arginina pozytywnie wpływa na proces gojenia ran

Przeczytaj bezpłatnie artykuł w czasopiśmie „Leczenie Ran”:

Rola kolagenu w procesie gojenia ran

One thought on “Czy suplementacja kolagenu poprawia zdrowie skóry?

  1. kremy działają chwilowo , kolagen musi być wchłonięty przez układ pokarmowy do organizmu, bardzo polecam collibre collagen drinki bo jest niesamowicie skuteczny, efekty widać już po kilku dniach , ale też dawka kolagenu jest solidna bo 10 g , organizm momentalnie inaczej zaczyna wyglądać i się zachowywać, człowiek nawet wstaje wypoczęty w pełni zregenerowany

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *