Kolagen do picia – czy może wspomagać zdrowie skóry?
Dieta Newsy Pod sliderem Profilaktyka

Kolagen do picia – czy może wspomagać zdrowie skóry?

Produkty zawierające kolagen zyskują coraz większą popularność i wykorzystywane są bardzo często w celu wspomagania zdrowia i jędrności skóry. Wiele badań udowodniło już, że kolagen pozytywnie wpływa także na przyspieszanie procesu gojenia się ran. Czy jednak przyjmowany w formie napoju niesie ze sobą właściwości zdrowotne?

W ludzkim ciele znajdują się 3 główne typy kolagenu

Obecnie kolagen pojawia się nie tylko w kosmetykach – można go znaleźć również w formie suplementów, dietach, materiałowych poszewkach, a nawet w ubraniach. Wykorzystuje się go również w chirurgii plastycznej, np. w celu powiększania ust. Składa się on z aminokwasów oraz peptydów, które wspomagają nie tylko zdrowie tkanek skóry, ale także ścięgien i rogówki oczu. Jak wskazują badania, po około 20. roku życia włókna kolagenowe zaczynają zanikać, co prowadzi do starzenia się i wiotczenia tkanek, dlatego stosuje się je jako składnik wielu kosmetyków i preparatów. Na obniżenie poziomu kolagenu wpływa też dieta bogata w cukier, palenie papierosów oraz ekspozycja na promieniowanie UV. Ponadto, chociaż istnieje około 30 rodzajów włókien kolagenowych, większość tych znajdujących się w ludzkim ciele należy do 3 typów – pierwszy odpowiada za jędrność skóry, drugi za pracę ścięgien, trzeci natomiast nadaje tkankom elastyczności.

Dotychczas przeprowadzone badania udowodniły, że kolagen odgrywa bardzo ważną rolę w leczeniu artretyzmu oraz we wspomaganiu procesu gojenia się ran – wciąż jednak niewiele wiadomo na temat skutków jego przyjmowania doustnie. Obecnie okazuje się, że takie działanie może doprowadzić nawet do stanów zapalnych i chorobowych.

Najskuteczniejszą metodą suplementacji kolagenu jest odpowiednia dieta

Same cząsteczki kolagenu są zbyt duże, by przeniknąć przez skórę z kremu bądź olejku do organizmu, więc pozostają na jej powierzchni jedynie do momentu zmycia. Kiedy jednak rozpuszcza się go w innej substancji i rozbija na mniejsze cząsteczki, może on dostać się do skóry. Niestety naukowcy nie potwierdzają skuteczności ich niewielkiej ilości zawartej w różnorodnych preparatach. Bardziej pomocne dla skóry okazują się takie składniki, jak prolina, czyli aminokwas. Ponadto w temperaturze wyższej niż ciepło ludzkiego ciała kolagen rozpada się i zmienia w żelatynę, co jednocześnie prowadzi do tego, że zmianie ulega jego struktura, tracąc właściwości pomocne dla zdrowia skóry.

W przypadku niedoborów kolagenu najskuteczniejszą metodą wydaje się więc uzupełnianie go za pomocą odpowiedniej diety, w której znaleźć się powinny m.in. zielone i liściaste warzywa, owoce cytrusowe, jagody, jaja, pomidory, kapusta, pestki dyni, awokado oraz czosnek. Pokarmy te zawierają bowiem substancje niezbędne do tego, aby organizm wytworzył kolagen, uzupełniając braki.

Czy forma płynna suplementacji kolagenu jest najskuteczniejsza?

Wbrew popularnej opinii ilości kolagenu w organizmie nie zwiększy rosół na mięsie z kością, również przyjmowany w formie suplementów lub pokarmów może nie przynieść zamierzonych rezultatów, ponieważ stanie się on zaledwie niewielką częścią substancji odżywczych, które wchłaniane są przez jelita. Jak jednak potwierdzają naukowcy, znacznie skuteczniejszą metodą może okazać się mrożony ciekły kolagen bądź w formie proszku dodawanego do zimnego napoju. W ten sposób nie traci on swoich właściwości przez ekspozycję na zbyt wysoką temperaturę i zostaje dostarczony do organizmu w sposób ułatwiający jego przyswajanie.

Warto również pamiętać o tym, by przed użyciem jakiegokolwiek preparatu bądź suplementu dokładnie zapoznać się z jego składem i wszelkimi informacjami zamieszczonymi na ulotce. Może się bowiem okazać, że mimo komunikatów na opakowaniu lub nazwy produktu jest skład będzie mylący.

Źródło: Focus.pl

Przeczytaj również: Stwierdzono, że proszek kolagenowy zamyka rany skuteczniej niż szwy

Przeczytaj bezpłatnie artykuł w czasopiśmie „Leczenie Ran”:

Rola kolagenu w procesie gojenia ran

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *