Test

W Pacanowie przeprowadzono bezpłatne badania zmian skórnych w ramach akcji „Miej oko na skórę”

Ten tekst przeczytasz w 2 min.

W akcji „Miej oko na skórę” w Pacanowie udział wzięło ponad 200 osób z Pacanowa oraz okolicznych sołectw. Z bezpłatnych badań dermoskopowych w specjalnym dermobusie, który stanął na parkingu przy Europejskim Centrum Bajki, skorzystały nie tylko osoby 50+, które należą do największej grupy ryzyka, ale również całe rodziny z dziećmi. 

Badania dermoskopowe w Pacanowie to pilotażowy projekt w ramach kampanii edukacyjno-profilaktycznej „Miej oko na skórę”, która ma za zadanie podkreślić konieczność odpowiedzialnego korzystania ze słońca oraz regularnej kontroli znamion na skórze.

– Dużo osób zgłaszało się już z konkretnym problemem lub podejrzewało, że ich zmiany skórne mogą mieć charakter przednowotworowy. Część natomiast skorzystała z odbywającej się w mieście akcji, by po prostu sprawdzić swoją skórę, gdyż dostęp do dermatologa jest tu utrudniony. Mobilny gabinet odwiedziły też takie osoby, u których w rodzinach miały miejsce przypadki czerniaka. Są one szczególnie uwrażliwione i dlatego chciały sprawdzić, czy na ich skórze nie dzieje się nic niepokojącego – powiedziała prof. Beata Kręcisz, przewodnicząca Oddziału Świętokrzyskiego Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego (PTD). – W rezultacie 6 osób zostało skierowanych na pilne wycięcie znamienia z podejrzeniem czerniaka, a także wykryliśmy kilka innych nowotworów skóry – dodała prof. Kręcisz.

Dalsze działania w ramach kampanii „Miej oko na skórę”

– Mieszkańcy Pacanowa i okolic z wielką chęcią korzystali z możliwości darmowych badań dermoskopowych. To pokazuje, że tego typu wydarzenia mają kluczowe znaczenie właśnie w mniejszych miejscowościach. Myślimy już nad rozszerzeniem akcji o inne lokalizacje, aby zachęcić jeszcze większą liczbę Polaków, aby badali się i skutecznie przeciwdziałali nowotworom skóry –podsumował Szymon Bubiłek, członek zarządu Stowarzyszenia Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma, organizatora akcji.

W ramach kampanii przygotowano materiały edukacyjne na temat czerniaka, które będą rozdawane podczas wydarzeń związanych z edukacją dotyczącą tego nowotworu skóry.

Źródło: materiały prasowe

Promocja profilaktyki nowotworów skóry

– Wyniki akcji potwierdzają, że niezwykle ważne jest, aby regularnie sprawdzać istniejące lub nowo powstałe znamiona na całym ciele, zwłaszcza w mniej dostępnych miejscach takich jak za uszami czy na głowie. Każdy pieprzyk czy narośl, które budzą niepokój lub zmieniają się w czasie, należy niezwłocznie skonsultować z lekarzem rodzinnym lub dermatologiem – przekonuje prof. Kręcisz – To podstawa profilaktyki nowotworów skóry. Niezwykle ważne jest, aby raz do roku udać się do dermatologa i przeprowadzić badanie dermatoskopowe znamion melacytowych lub innych objawów na skórze, które budzą niepokój. Wczesne rozpoznanie i usunięcie zmian nowotworowych zwiększają szansę na wyleczenie.

Mecenasem kampanii „Miej oko na skórę” organizowanej przez Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma jest firma Novartis, partnerami akcji są Akademia Czerniaka, Fundacja Gwiazda Nadziei, Rak&Roll oraz Polskie Amazonki Ruch Społeczny, a honorowy patronat objął nad nią Urząd Miasta i Gminy Pacanów.

Źródło: materiały prasowe

Przeczytaj także: Adaptowalne plastry AdhFix mogą zastąpić metalowe płytki w leczeniu złamanych kości

Przeczytaj bezpłatnie pokrewny artykuł w czasopiśmie „Chirurgia Plastyczna i Oparzenia”:

 

test

test